menu
ثبت نامlineورود

۲۳ مهر ۱۴۰۳

0

like

0

comment

0

view
share

تعیین سطح زبان طبق چارچوب مرجع اروپایی (CEFR) ـ از A1 تا B2

0

like

0

comment

0

view
share

 تعیین سطح زبان CEFR چیست؟! - بررسی 4 سطح از A1 تا B2

انجام دادن آزمون تعیین سطح، اولین مرحله برای افرادی هست که تصمیم به شروع یادگیری زبان انگلیسی دارند. با مشخص شدن سطح هر فرد، زبان‌آموزان متوجه می‌شوند که چقدر تا پایان مسیر راه دارن. 

در این بین، اندازه‌گیری سطح زبان دانش‌آموز طبق یک چارچوب استاندارد مشخص میشه و مقدار مهارت زبان‌آموزان رو نشون میده. تعیین سطح زبان طبق چارچوب مرجع اروپایی (CEFR)، شامل 4 سطح مختلف [B2/B1/A2/A1] می‌شود.
از طرف دیگه مدت زمان تقریبی برای پیشرفت در هر سطح، بر اساس منابع رسمی مانند CEFR و مؤسسات آموزشی زبان (مانند کمبریج و گوته) تعیین می‌شود. طبق آمار، حدود 80% از مؤسسات آموزشی زبان از این چارچوب برای تعیین سطح دانش‌آموزان استفاده می‌کنند. 

همچنین در سال 2020، بیشتر از 28 میلیون نفر در اروپا به ارزیابی‌های CEFR پرداختن که نشون‌دهنده اهمیت و گستردگی این سیستم در حوزه زبان‌آموزی هست. در مقاله امروز هوگو با ما همراه باشید تا به بررسی کامل آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی طبق چارچوب CEFR بپردازیم.
 

سطوح CEFR چیست؟ هر کدام از این سطوح چند ساعت زمان می‌برد؟!

همانطور که پیشتر گفتیم، آزمون تعیین سطح CEFR از 4 سطح تشکیل شده که هر کدوم از این بخش‌ها دارای مدت زمان، مهارت‌ها و اصول خاص خودش هست.
به همین دلیل در ادامه هر کدوم از این سطح‌ها رو به شکل جدا بررسی می‌کنیم.

 

سطح مبتدی (A1) 

در بین سطوح تعیین سطح زبان انگلیسی، سطح A1 اولین مرحله هست. در این سطح زبان‌آموزان با اصول اولیه زبان، حروف، کلمات و جملات پر‌تکرار روزمره آشنا میشن و اون‌هارو درک می‌کنند.
از طرف دیگه در این سطح، دانش‌آموزان توانایی پاسخ دادن به سوالات ساده درباره اطلاعات شخصی (مثل نام، سن، محل زندگی و...) رو پیدا می‌کنند.

 

مهارت‌های مورد نیاز برای سطح A1
این سطح با توجه به مبتدی بودن زبان‌آموزان، نیازمند مکالمات ساده و آهسته ( شمرده شمرده)، درک جملات کوتاه و ساده، نوشتن جملات کوتاه ( مثل محل زندگی) هست.

زمان مورد نیاز برای سطح A1
حدود 90 تا 100 ساعت آموزش برای رسیدن از سطح A1 به A2 نیاز است.

 

سطح ابتدایی پیشرفته (A2)

در این بخش از تعیین سطح زبان انگلیسی، زبان‌آموزان به طور کلی با اصول زبان انگلیسی آشنا شده و توانایی استفاده و درک جملات (عبارات) رایج مربوط به موضوعات آشنا [مثل اطلاعات شخصی، خانواده، خرید و کار] رو دارند.

مهارت‌های مورد نیاز برای سطح A2
در این سطح، از زبان‌آموزان انتظار میره که توانایی انجام مکالمات و برطرف کردن نیازهای ساده خود را داشته باشندبه عنوان مثال در سطح A2، دانش‌آموزان توانایی مکالمه با فروشنده، معرفی کامل خود، بیان نظرات کوتاه در مورد مسائل مختلف و ... رو خواهد داشت.

زمان مورد نیاز برای سطح A2 انگلیسی 
معمولاً حدود 350 تا 400 ساعت آموزش برای رسیدن از سطح A2 به B1 نیاز است.

 

سطح متوسط (B1) 

در این سطح زبان‌آموزان بخش‌های اصلی مکالمات استاندارد در خصوص مسائل روزمره مثل ( خرید، اوقات فراغت، کار و...) رو درک می‌کنن و توانایی دادن نظرهای سطحی در مورد این موارد رو دارن.
سطح B1، مناسب افرادی هست که قصد سفرهای کوتاه/طولانی مدت به کشورهای انگلیسی زبان رو دارند.



مهارت‌های مورد نیاز برای سطح B1
در این سطح دانش‌آموزان می تونن متن‌های ساده و مرتبط با موضوعات آشنا رو بنویسن و تجربیات، رویدادها و برنامه‌های خودشون رو توصیف کنند.

زمان مورد نیاز برای سطح B1 انگلیسی 
معمولاً حدود 350 تا 400 ساعت آموزش برای رسیدن از سطح A2 به B1 نیاز است.



سطح متوسط پیشرفته (B2)

در سطح متوسط به بالا یا B2، زبان‌آموزان توانایی درک جملات پیچیده‌تر (با سرعت بیشتر)، مباحث فنی در حوزه تخصصی شخصی، درک بخشی از مفاهیم انتزاعی رو خواهند داشت.
از طرف دیگه در این سطح، زبان‌آموزان با راحتی و سادگی بیشتری به مکالمه می‌پردازن و توانایی صحبت با افراد بومی ( نیتیو) رو خواهد داشت.



مهارت‌های مورد نیاز برای سطح B2
در این سطح دانش‌آموزان باید قادر به نوشتن متون واضح و دقیق در طیف گسترده‌ای از موضوعات باشن و دیدگاه‌های خودشون رو در مورد مسائل روز توضیح دهند.

زمان مورد نیاز برای سطح B2 انگلیسی 
معمولاً حدود 500 تا 600 ساعت آموزش برای رسیدن از سطح B1 به B2 نیاز است



توجه داشته باشید که مدت زمان‌های اعلام شده ممکنه بسته به شرایط متغییر باشند!


نتیجه گیری و نظر هوگه درباره سطوح زبان CEFR

در مقاله امروز هوگه به بررسی سطوح زبان CEFR پرداختیم و یاد گرفتیم که، CEFR (چارچوب مشترک اروپایی مرجع برای زبان‌ها) یک سیستم استاندارد برای ارزیابی و توصیف سطح تسلط به زبان هست که به تسهیل یادگیری و آموزش زبان کمک می‌کند

شناخت سطح زبان، به ما کمک می‌کنه که اهداف مناسبی برای آینده در نظر بگیریم و از نقاط قوت/ضعفمون آگاه باشیم. از طرف دیگه، با دونستن مدت زمان لازم برای پیشرفت و تغییر سطح میتونیم برنامه‌ریزی مناسبی هم داشته باشیم. 

به همین دلیل آزمون تعیین سطح اولین مرحله برای شروع یادگیری زبان انگلیسی با هر سطحی از دانش هست
 


سوالات متداول 


1) چقدر طول می‌کشه تا زبان را با CEFR یاد بگیریم؟ 
مدت زمان لازم برای پیشرفت در سطوح مختلف به عوامل مختلفی [از جمله زبان مادری زبان‌آموز، تجربه قبلی در یادگیری زبان و میزان تمرین مداوم] بستگی دارد.

2) سطوح مختلف CEFR چه هستند؟

  • CEFR شامل چهار سطح است:
    • A1 (مبتدی)
    • A2 (مبتدی پیشرفته)
    • B1 (متوسط)
    • B2 (متوسط پیشرفته)

3) آیا آزمون‌های CEFR در همه جا معتبر هستند؟

بسیاری از آزمون‌ها و گواهینامه‌های زبانی، مانند IELTS، TOEFL و DELF، با CEFR مطابقت دارن و به عنوان معیار برای سنجش سطح زبان در سطح بین‌المللی پذیرفته می‌شوند.
 

comment

نظرات

همه 0

ارسال